new_car

Cestování automobilem

Cílem výrobců automobilů už dávno není nejvyšší výbava, nejnižší spotřeba nebo design, ale především BEZPEČNOST pasažérů. Raketový vývoj v posledních letech přinesl zásadní vylepšení bezpečnostních prvků včetně zcela nových, které mohou řidiče a jeho spolujezdce spolehlivě ochránit při možném nárazu. Starší automobily - v 70. a 80. letech - byly konstruovány tak, že při nárazu se karoserie většinou změnila v „plechovku“, jejíž poškození mělo zásadní vliv na posádku uvnitř.

Co nás ve vozidle chrání

  • karoserie
  • zádržné systémy (bezpečností pásy, dětské autosedačky)
    • použití bezpečnostních pásů vždy a za všech okolností
    • používání dětských autosedaček podle věku malého pasažéra
    • další možnosti ochranných pomůcek (např. pásy pro těhotné)
    • seřízení polohy sedadla
  • airbagy
    • čelní, boční, hlavové, kolenní
    • jejich funkčnost přímo navazuje na správné použití bezpečnostních pásů a zádržných systémů
    • pozor na použití při převozu nejmenších dětí
  • hlavová opěrka - vždy upravit podle výšky pasažéra

Teprve v situaci, kdy jsou všechny výše uvedené prvky pasivní bezpečnosti V POŘÁDKU a SPRÁVNĚ POUŽITY, snižuje se riziko vážných následků dopravní nehody.

Přeprava dětí ve vozidle

Základním prvkem bezpečného transportu dětí automobilem jsou dětské autosedačky, od roku 2006 jsou povinné na všech typech komunikací pro děti do váhy 36 kg a výšky 150 cm. Dělíme je do kategorií podle váhy a věku a dítěte:

Skupina 0 a 0+ 

  • 0 – 13 kg (cca do 1 roku dle velikosti dítěte)
  • umisťuje se vždy proti směru jízdy
  • pokud je umístěna na předním sedadle, nesmí být airbag aktivní

Skupina I

  • 9 – 18 kg (cca 9 měsíců - 4 roky dle velikosti dítěte)
  • tyto sedačky mají pětibodový bezpečnostní pás

Skupina II

  • 15 - 25 kg (cca od 4 let)
  • nemá vlastní bezpečností pásy, používá tříbodový pás, který je součástí sedačky automobilu
  • pásy je třeba pečlivě vést mimo krk dítěte, k úpravě délky a výšky pásu slouží spony

Skupina III

  • 22 - 36 kg (cca od 6 do 11 let, respektive do výšky 150 cm)
  • podsedák, používá bezpečností pásy automobilu
    15 – 36 kg (cca od 4 do 10 let)

 

girl

Zatímco menší děti berou autosedačku jako samozřejmou součást cestování, u školáků (bohužel už v mladším školním věku, tedy na 1. stupni ZŠ) se velmi často setkáváme s názorem, že sedačka je "pro mrňata". Děti, které autosedačku používají, bývají terčem posměváčků, kteří se omylem považují za „dospěláky“, protože jezdí pouze na podsedáku nebo dokonce bez něj. Podívejte se, co se děje s dítětem při bočním nárazu v rychlosti 32 km/h při použití autosedačky, podsedáku a bez použití jakéhokoli zádržného systému. Doporučujeme používat dětskou sedačku s ochranou hlavy  a boků (kategorie II) co nejdéle, pokud se do ní dítě pohodlně vejde a nijak ho neomezuje.

Autosedačka významným způsobem chrání při bočním nárazu páteř a hlavu dítěte!

Sedačky závodníků rallye ne náhodou připomínají dětské autosedačky, protože jejich zpevněná konstrukce a pětibodové bezpečností pásy závodníky mnohem lépe ochrání při případném nárazu ve vysoké rychlosti.

Sedadlo v autě je konstruováno pro dospělého člověka a ani s použitím bezpečnostního pásu nedokáže dítě správně ochránit.

 

Správné vedení bezpečnostního pásu

Většina dospělých i dětí se při nástupu do auta naštěstí připoutá. Jenže „CVAK!“ nestačí... Bezpečnostní pás totiž správně funguje jen tehdy, pokud dodržíme všechna pravidla pro jeho použití:

  • pás nesmí být veden přes měkké tkáně (břicho, krk), spodní část vedeme přes kyčle, horní část přes klíční kost
  • pás není nikdy překroucený
  • je napnutý
  • u dětských autosedaček je veden pod područkami a nahoře sponou nebo okem, které pás oddalují od krku dítěte
  • pod pásem nesmí být jakýkoliv, zejména pak tvrdý předmět (klíče, telefon, tužka)
  • těhotné ženy by neměly mít pás vedený přes bříško, k úpravě slouží dnes už běžně dostupné pomůcky, například Be Safe

Někteří dospělí ale bezpečnostní pásy nepoužívají, například na krátké vzdálenosti nebo na zadním sedadle.
Nepřipoutaný spolujezdec vzadu ale může vážně nebo smrtelně zranit řidiče, který je správně připoután, i když při nárazu správně fungují airbagy.

Pokud se Vám zdá, že to není možné, vezmeme si na pomoc jednoduchý fyzikální zákon: při náhlém zastavení auta se všechno uvnitř pohybuje dál ve směru jízdy nezměněnou rychlostí, ale jakýkoliv předmět nebo osoba může v takové situaci vážit až 50 x víc. Takže nepřipoutaný 70ikilový spolujezdec vzadu může při havárii vážit až 3500 kg !
A totéž platí pro předměty volně ležící například na ploše nad zavazadlovým prostorem. Deštník, atlas nebo láhev s pitím se může ve vteřince stát vražednou zbraní se strašným účinkem, kterou by záviděl i James Bond.

Automobily dnes nabízejí spoustu možností pro umístění všech věcí, bez kterých se během jízdy neobejdete, tak je využijte - schránky, kapsy, kapsáře, nebo umístěte věci na podlahu.


Objemné a těžké věci patří zásadně do zavazadlového prostoru!

Domácí mazlíčci – psi, kočky

dog

To, co platí pro nepřipoutaného pasažéra, platí samozřejmě i pro jakéhokoliv domácího mazlíčka. Vraťte se o pár řádků výš a spočítejte si sami, kolik „váží“ při nárazu v rychlosti 80km/hod. vaše pětikilová kočička nebo dvacetikilový pejsek. Abyste ochránili zvířata i sebe, používejte přepravní schránky nebo speciální pásy, dnes už běžně dostupné

 

cat

Vliv airbagu u dětského cestujícího

boy

Všechny moderní automobily jsou vybaveny airbagy, mohou být čelní, boční, hlavové, kolenní, zadní boční, zadní čelní, některé automobily mají airbagy i v bezpečnostních pásech. Správně fungující airbag funguje jako měkký polštář, který tlumí náraz. Jeho správné fungování neovlivní jen výrobce, ale i pasažér – tím, že se správně připoutá. Nepřipoutaný řidič nebo spolujezdec „narazí“ do airbagu příliš brzo, ve chvíli, kdy je jeho povrch překvapivě velmi tvrdý. Teprve v okamžiku, kdy je airbag úplně nafouknutý (trvá to několik desítek milisekund), funguje opravdu jako polštář. Pro děti platí stejná pravidla jako pro dospělé s jedinou výjimkou – při použití autosedačky proti směru jízdy (kategorie 0 a 0+) musí být přední airbag vždy vypnutý).

Partnery projektu jsou:

logonf
tn_logo

Podpořeno grantem z Norska.

Supported by a grant from Norway.

Stáhněte si hru na:

Kontaktní informace

  
   Linda Jandová
Email: linda@kolecko.cz
Telefon: 774 116 126