Situace v silničním provozu

Přecházení silnice

V roce 2015 zemřelo v České republice 131 chodců, o 19 více než v roce 2014. Přecházení silnice nebo ulice je jen zdánlivě nejjednodušší situací, může mít ale stejně vážné následky jako srážka dvou automobilů. Chodec je  nejzranitelnějším prvkem v silničním provozu a jeho možnosti jak se chránit jsou hodně omezené. Proto je nesmírně důležité využít všechny dostupné ochranné pomůcky a dodržovat pravidla.
Tam, kde jsou k dispozici, použijeme přechod, semafor, podchod nebo nadchod.


Na jakémkoliv místě, třeba i na horské silničce, kde projede jedno auto týdně, se musíme pečlivě rozhlédnout a poslouchat.
Ale ani chodec na přechodu, jemuž svítí zelená, nesmí ztratit ostražitost. Vždycky se může objevit nepozorný nebo prostě neukázněný řidič.


Pokud přechod křižuje tramvajové koleje, má TRAMVAJ VŽDY PŘEDNOST PŘED CHODCEM!
Obzvlášť nebezpečné je přecházení mezi parkujícími auty, pár vteřin chůze navíc k přehlednějšímu místu může zachránit život.
Na silnici se dvěma nebo více pruhy v jednom směru se může stát, že auto v prvním pruhu dá chodci přednost, auto v dalším pruhu ale z nějakého důvodu (nepozornost, vysoká rychlost) nezabrzdí, proto se před vstupem do dalšího pruhu musíme VŽDY zastavit a znovu se rozhlédnout.
Mezi časté a tragické chyby chodců patří přecházení před nebo za autobusem či tramvají, je to jedna z nejnebezpečnějších situací vůbec - NIKDY TAK NERISKUJTE!

Chůze po silnici

Tam, kde není chodník nebo stezka pro pěší, musí chodci použít stejnou komunikaci jako auta. Rozlišujeme dvě základní situace, pravidla pro chůzi jsou zcela odlišná.

  • Jednotliví chodci – chůze při LEVÉ krajnici, PROTI projíždějícím autům
  • Skupina chodců – chůze při PRAVÉ krajnici, VE SMĚRU projíždějících aut
  • Cyklista vedoucí kolo je chodec!

Viditelnost

V roce 2015 zemřelo na českých silnicích celkem 199 chodců a cyklistů, téměř polovina chodců zemře proto, že je řidič auta včas neviděl. Chodec a cyklista jsou velmi zranitelní i za denního světla, natož při snížené viditelnosti. Kromě dodržování pravidel se mohou účinně chránit už jen dvěma způsoby:

  • být stále ve střehu a pozorný, předvídat
  • být co nejvíce vidět.


Podívejte se, jak se v šeru nebo ve tmě liší viditelnost jednotlivých barev.

Ve spodní části obrázku vidíte, jak rychle stihne řidič auta jedoucího rychlostí 50km/hod zareagovat.

Kromě výběru vhodného oblečení se můžeme chránit i speciálními pomůckami z reflexních materiálů, tím nejjednodušším je páska.

Od 20. února 2016 mají chodci povinnost nosit reflexní prvek, pokud se za snížené viditelnosti (tedy nejen v noci, ale i za šera, mlhy apod.) pohybují mimo obec po krajnici nebo okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením. Z hlediska vlastní bezpečnosti je však samozřejmě dobré využít reflexních prvků všude tam, kde hrozí, že řidič nemá možnost chodce bezpečně rozeznat.  Módní výstřelek to zrovna není, ale záleží na tom, když Vám může zachránit život? Některé školní batohy mají ve výbavě reflexní potah, tak ho, prosím používejte.

viditelnost

Partnery projektu jsou:

logonf
tn_logo

Podpořeno grantem z Norska.

Supported by a grant from Norway.

Stáhněte si hru na:

Kontaktní informace

  
   Linda Jandová
Email: linda@kolecko.cz
Telefon: 774 116 126